Tuesday 14 October 2014

ULTRA-Cepat BATERI Baru boleh Cas 70 % peratus dalam 2 MINIT . . .

Reuters/Rafael Marchante

Alifhafizin Saintis di Singapura telah mereka bateri sangat tahan lama yang juga boleh dicas semula 20 kali lebih cepat daripada model semasa. Pembangunan ini dijangka terlebih dahulu besar seterusnya dalam tenaga - & boleh menjadi rahmat bagi pengguna kereta elektrik.

Nanyang Technology University (NTU) saintis di Singapura berkata, mereka telah membangunkan maju bateri litium-ion yang, sebagai tambahan kepada caj lebih cepat, mempunyai jangka hayat yang lebih lama. Bateri mereka nampaknya boleh dicas semula 10,000 kali - bermakna ia berlaku lebih daripada 20 tahun berban-ding dengan orang2 yang konvensional kini berjalan kira-kira 2 hingga 3 tahun.

BACA lanjut: 'roller coaster Diri': Tesla Motors memperkenalkan Model S elektrik yang memacu sendiri (Read MorePersonal roller coaster’: Tesla Motors unveils electric Model S that drives itself)

Bateri baru, menurut pemaju, boleh memberi kesan kepada pelbagai industri, teru-tamanya dalam bidang kenderaan elektrik. Pada masa ini, mengecas semula ken-deraan ini mengambil masa lebih 4 jam dan bateri mempunyai jangka hayat yang terhad.

"Kereta elektrik akan dapat meningkatkan rangkaian mereka secara mendadak, dengan hanya 5 minit pengecasan, yang setanding dengan masa yang diperlukan untuk mengepam petrol," kata Chen Xiaodong, seorang profesor madya di Sekolah NTU Bahan Sains dan Kejuruteraan, untuk Straits Times yang berpangkalan di Singapura.

Ahli-ahli sains menggantikan grafit tradisional digunakan untuk anod (kutub negatif) bateri dengan bahan gel baru yang diperbuat daripada titanium dioksida - sesuatu yg terdapat di dlm tanah & biasanya digunakan sebagai bahan tambahan makanan atau losyen pelindung matahari yang untuk menyerap sinar ultraungu. Nanostructure yang membantu mempercepatkan tindak balas kimia yang mem-benarkan pengecasan superfast, dilaporkan Sains harian.

"Pembuatan ini gel tiub nano baru adalah sangat mudah," kata Profesor Chen. "Titanium dioksida dan natrium hidroksida dicampurkan bersama-sama dan dika-cau di bawah suhu yang tertentu. Pengeluar bateri akan merasa mudah untuk mengintegrasikan gel baru kami ke dalam proses pengeluaran semasa mereka."

BACA lanjut: Amerika Syarikat terbesar pembuat kereta elektrik Tesla memberi jauh patennya - tetapi mengapa? (Read MoreUS biggest electric car maker Tesla gives away its patents – but why?)

Satu kertas penyelidikan mengenai subjek ini telah diterbitkan dalam terbitan terbaru Bahan Termaju, jurnal saintifik antarabangsa yang terkemuka dalam bidang bahan sains.

NTU profesor Rachid Yazami, salah seorang pereka cipta grafit litium anod diban-gunkan 34 tahun lalu, kata ciptaan Profesor Chen adalah terlebih dahulu besar seterusnya dalam teknologi bateri.

"Walaupun kos lithium-ion bateri telah dikurangkan dgn ketara dan prestasinya bertambah baik sejak Sony ia dikomersialkan pd tahun 1991, pasaran berkembang pesat ke arah aplikasi baru dalam mobiliti elektrik dan simpanan tenaga," Profesor Yazami memberitahu Science Daily.

Pasukan penyelidikan merancang untuk membina sebuah bateri prototaip berskala besar, tetapi teknologi yg dipaten tlh menarik minat industri dan Profesor Chen difikirkan bateri cepat-pengisian akan berada di pasaran dalam tempoh 2 tahun.

ULTRA-fast New BATTERIES Can RECHARGE 70 percent 
in two MINUTES . . .

Scientists in Singapore have designed a highly durable battery that can also be recharged 20 times faster than current models. The development is expected to be the next big advance in energy – and could be a boon for electric car users.

Nanyang Technology University (NTU) scientists in Singapore say they have developed an advanced lithium-ion battery that, in addition to charging faster, has a longer lifespan. Their battery can apparently be recharged 10,000 times – meaning it lasts more than 20 years compared to the conventional ones currently run about two to three years.


The new battery, according to its developers, could have an impact on a wide range of industries, particularly in the field of electric vehicles. Currently, recharging these vehicles takes over four hours and the batteries have a limited lifespan.

“Electric cars will be able to increase their range dramatically, with just five minutes of charging, which is on a par with the time needed to pump petrol,” said Chen Xiaodong, an associate professor at NTU’s Schools of Materials Science and Engineering, to the Singapore-based Straits Times.

Scientists replaced the traditional graphite used for a battery’s anode (negative pole) with a new gel material made from titanium dioxide – something found in soil and commonly used as a food additive or in sunscreen lotions to absorb ultraviolet rays. Its nanostructure helps speed up the chemical reactions that allow for superfast charging, reported Science Daily.

"Manufacturing this new nanotube gel is very easy," Professor Chen added. "Titanium dioxide and sodium hydroxide are mixed together and stirred under a certain temperature. Battery manufacturers will find it easy to integrate our new gel into their current production processes."


A research paper on the subject was published in the latest issue of Advanced Materials, a leading international scientific journal in materials science.

NTU professor Rachid Yazami, the co-inventor of the lithium graphite anode developed 34 years ago, said Professor Chen’s invention is the next big advance in battery technology.

“While the cost of lithium-ion batteries has been significantly reduced and its performance improved since Sony commercialized it in 1991, the market is fast expanding towards new applications in electric mobility and energy storage,” Professor Yazami told Science Daily.

The research team plans to build a large-scale battery prototype, but the patented technology has already attracted interest from industry and Professor Chen thinks the fast-charging batteries will hit the market in two years’ time.


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...